Szakértői körökben sok kérdést felvet a marketinggel kapcsolatos akciók eredményének az értékelése. A reklámajándékok hatása is egyike azon témáknak, amelyek különös figyelmet kapnak a marketingesek körében.
Gyönyörű dolog ugyanis az ajándékozás és valószínűleg mindenki élvezi, az is, aki adja és persze a másik fél is, de felmerül a kérdés, hogy vajon megéri-e ez az egész hercehurca. Ez a kérdés azért különösen érdekes, mivel nem egy ingyenes akcióról van szó, hanem általában komoly összegeket kivesz a finanszírozó fél zsebéből, így aztán nem ártana tudni, hogy megtette-e az elvárt hatást. A dolog mérése nem rutinfeladat. Először adatokat kell gyűjteni, aminek nincs más módja, mint megkérdezni a megajándékozott felet, illetve esetlegesen a későbbi eladási adatokból következtetéseket levonni, hátha összefüggésbe hozható az ajándékozás tényével.
Ilyen módon mérhető a reklámajándékok hatása, de természetesen a lehetőségek folyamatosan bővülnek, hiszen a szakma, nem mellesleg pedig a technológia is fejlődik.